Werckmeister harmóniák
Werckmeister harmóniák
reż. Béla Tarr
, 2000 - 145
Béla Tarr, węgierski mistrz kina, umieszcza akcję swego najnowszego filmu w pewnej wsi na Równinie Węgierskiej. Jak zwykle błyskotliwy Tarr przemierza terytorium pustego życia, wieczorów przepełnionych alkoholem i błotnistych dróg. Do tego spustoszonego miejsca przyjeżdża ktoś z zewnątrz, kto dotyka frustracji tutejszych ludzi z niesłychanym wyczuciem. Ten listonosz i wizjoner szerzy utopijne wizje. Pewnego dnia wieś odwiedza zagraniczny wędrowny cyrk, którego główną atrakcją jest "Książę". Mieszkańcy masowo idą zobaczyć tę tajemniczą postać, ale po zapłaceniu za bilety muszą się zadowolić oglądaniem wypchanego wieloryba. Kiedy staje się jasne, że "Książę" się nie pojawi, emocje wybuchają z destrukcyjną siłą.
"Klasyczny porządek staje się swoją własną karykaturą, kilkusetletnia kultura dewaluuje się. Ale myślę, że pomimo tej destrukcji, dewastacji i zepsucia, jest jakieś ciepło w związku Eszter i Valushki, która daje możliwość ocalenia godności ludzkiej, nawet w tak nieszczęśliwym, poniżonym i biednym kraju." Béla Tarr
Kino Tarra jest mistyczne, alegoryczne, metaforyczne, wywołujące skojarzenia. Ma siłę kumulacyjną, która pochodzi z zamierzonego rytmu, długich ujęć kamery, pięknej ścieżki dźwiękowej, perfekcyjnie dobranej muzyki i fascynującej narracji. Jest w jego filmach brak wiary w nowoczesność, niechęć do bycia uwiedzionym przez modne współczesne idee. Tarr wycofuje się do węgierskiej wioski, by znaleźć ślady kultury, którą zna - tam znajduje mistyczną chęć oporu. Swoim kolejnym filmem udowadnia, że robi filmy unikalne i przepełnione indywidualnością.
czytaj dalej