Konkurs 1-2 na 27. Warszawskim Festiwalu Filmowym
W Konkursie 1-2 biorą udział debiuty i drugie pełnometrażowe filmy fabularne (w dorobku ich reżyserów) z całego świata. W tegorocznym konkursie znalazło się 17 filmów.
Avé, reż. Konstantin Bojanov (Bulgaria 2011), 88 min.
Kamen jedzie autostopem z Sofii do Ruse. Po drodze spotyka 17-letnią Avé. Za każdym razem, gdy łapią okazję, Avé wymyśla im nową tożsamość. Kolejne kłamstwa sprawiają, że para wpada w coraz większe kłopoty.
Cień słońca / La sombra del sol / The Shadow of the Sun, reż. David Blanco (Spain 2011), 110 min.
Upośledzony umysłowo nędzarz i schorowany ex-hipis mieszkają na ulicach Barcelony. Pomimo odmiennych osobowości, rozwinie się między nimi specyficzna przyjaźń, gdy razem będą przygotowywać uliczny chiński teatr cieni.
Hanaan, reż. Ruslan Pak (South Korea, Uzbekistan 2011), 88 min.
Spotkanie przedstawiciela starszego pokolenia radzieckich
Koreańczyków, który w dzieciństwie przeżył przymusowe przesiedlenie i młodego buntownika, nie interesującego się tamtymi czasami.
Krew i honor / Kriegerin / Combat Girls, reż. David F. Wnendt (Germany 2011), 103 min.
Dwudziestoletnia neonazistka spotyka afgańskiego uchodźcę. Jej życie wywraca się do góry nogami. Realistyczny, bezkompromisowy film pokazujący motywy, które skłaniają młode dziewczyny do bezrefleksyjnego wstępowania do grup ekstremistycznych.
Kwarantanna / Qarantina, reż. Oday Rasheed (Iraq, Germany 2010), 90 min.
Wyrafinowany dramat o irackiej rodzinie zmuszonej do zamieszkania w opuszczonym budynku, na ostatnie piętro którego wprowadza się płatny morderca. Postacie symbolizują sytuację, w której znajduje się dzisiejszy Irak.
Miejsca / Fleke / Spots, reż. Aldo Tardozzi (Chorwacja 2011), 97 min.
Kiedy Lana uprawia seks w taksówce, słyszy obok niepokojące odgłosy.
Tak zaczyna się bardzo długa noc. Stylowy dramat młodego chorwackiego reżysera.
Między nocą a dniem / Entre la noche y el día / Between Night and Day, reż. Bernardo Arellano (Mexico 2011), 75 min.
Zajmujący meksykański debiut, w którym ucieczka autystycznego mężczyzny przed życiem pełnym udręki prowadzi do nieoczekiwanych wydarzeń.
Napad na kino / Asalto al cine / The Cinema Hold-Up, reż. Iria Gómez Concheiro (Mexico 2010), 124 min.
Czwórka młodych Meksykanów z nudów postanawia napaść na miejscowe kino. Żywy obraz Meksyku. Połączenie kryminału i portretu kultury młodzieżowej.
Nr 89 Shimen Road / No. 89 Shimen Road, reż. Haolun Shu (Hong Kong (China), Netherlands 2010), 85 min.
Szanghaj 1989. Wiek szesnastu lat jest punktem zwrotnym w życiu Xiaoli: nie dość, że odkrył istnienie płci przeciwnej, to jeszcze zaczął się interesować polityką rządu i sprawami trudnego dziedzictwa
Rewolucji Kulturalnej.
Oddech / Atmen / Breathing, reż. Karl Markovics (Austria 2011), 93 min.
Zwolniony warunkowo z aresztu dla młodocianych przestępców Roman zostaje zatrudniony na okres próbny w miejskiej kostnicy w Wiedniu. Wnikliwy wgląd w ludzką psychikę, okrzyknięty jednym z najlepszych filmów tegorocznego Festiwalu w Cannes, w sekcji Director's Fortnight.
Odlot / Izlet / The Trip, reż. Nejc Gazvoda (Slovenia 2011), 85 min.
Trójka najlepszych przyjaciół wyrusza na wycieczkę nad morze, tak jak kiedyś, gdy byli w szkole średniej. Przychodzi czas próby ich przyjaźni.
Ostatnia runda / Mi último round / My Last Round, reż. Julio Jorquera (Chile, Argentina 2010), 90 min.
Na południu Chile rodzi się miłość pomiędzy odnoszącym sukcesy bokserem Octaviem a pomocnikiem kuchennym, Hugo. Przenosząc się do stolicy, Santiago, mają nadzieję spełnić swoje marzenia i przeżyć miłość,
chroniąc ją tajemnicą przed wrogim otoczeniem.
Porfirio, reż. Alejandro Landes (Colombia, Spain, Argentina, Uruguay 2011), 106 min.
Prawdziwa historia Kolumbijczyka, przykutego do wózka z powodu obrażeń odniesionych w strzelaninie z policją. Po dziesięciu latach ubiegania się o zapomogę, mężczyzna decyduje się porwać samolot, by zwrócić uwagę prezydenta.
Portret o zmierzchu / Portret v sumerkakh / Twilight Portrait, reż. Angelina Nikonova (Russia 2011), 105 min.
Przemoc seksualna, dezorientacja i nieprzewidywalność życia na tle współczesnej Rosji pogrążonej w konflikcie społecznym. Thriller z wrażliwą, kobiecą narracją, pozbawiony moralizatorstwa.
Przy autostradzie / Gişe memuru / Toll Booth, reż. Tolga Karaçelik (Turkay 2010), 96 min.
Pracujący w budce przy autostradzie Kenan wolałby mieszkać w świecie swoich fantazji, niż rozmawiać z innymi ludźmi w prawdziwym życiu. Film o problemach: braku przynależności,
niepokoju, alienacji pokazanych w perspektywie konfliktu między synem i ojcem.
Styczeń / Enero / January, reż. Cynthia Gabrenja, Marcelo Scoccia (Argentina 2011), 70 min.
Ivan jest pianistą. Jego ukochana po tragicznym wypadku zapada w śpiączkę. Ivan załamuje się i nie jest w stanie komponować. Opowieść o duchowym letargu i próbach wyjścia z niego.
Selekcja naturalna / Natural Selection, reż. Robbie Pickering (USA 2011), 90 min.
Sumienna gospodyni domowa odkrywa, że umierający mąż ma nieślubnego syna. Kobieta wyrusza na poszukiwanie młodzieńca, by doprowadzić do jego spotkania z umierającym ojcem.