32. Warszawski Festiwal Filmowy - 2016
32 Warszawski Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Nagrody 2016
32nd Warsaw International Film Festival, Awards 2016
KONKURS MIĘDZYNARODOWY / INTERNATIONAL COMPETITION
Jury: Ralitza Petrova, reżyser/director, Bulgaria; Rodrigo Plá, reżyser/director, Mexico; Mehmet Can Mertoğlu, reżyser/director, Turkey; Bence Fliegauf, reżyser/director, Hungary; Maria Sadowska, reżyser/director, Poland.
Warsaw Grand Prix (Nagroda ufundowana przez Prezydenta m.st. Warszawy / Award funded by the President of the Capital City of Warsaw)
MALARIA, reż./dir. Parviz Shahbazi (Iran)
Grand Prix otrzymuje film, którego odważna i nowoczesna narracja umiejętnie opisuje podróż zakochanych w społeczeństwie pełnym uprzedzeń.
Najlepszy Reżyser / Best Director: Guðmundur Arnar Guðmundsson, SERCE Z KAMIENIA / HJARTASTEINN / HEARTSTONE (Iceland/Denmark)
Nagroda dla Najlepszego Reżysera została przyznana debiutantowi, któremu udało się stworzyć emocjonalny i intymny portret dorastania w odizolowanej, brutalnej społeczności.
Specjalna Nagroda Jury / Special Jury Award: aktor / actor Ahmad Thaher, BŁOGOSŁAWIONE KORZYŚCI / INSHALLA ISTAFADET / BLESSED BENEFIT reż./dir. Mahmoud al Massad (Jordan, Germany, Netherlands, Qatar)
Wyróżnienie / Special Mention: aktor / actor Baldur Einarsson, SERCE Z KAMIENIA / HJARTASTEINN / HEARTSTONE, reż./dir. Guðmundur Arnar Guðmundsson (Iceland/Denmark)
--
KONKURS 1-2 / COMPETITION 1-2
Jury Iza Igel (Poland), Julia Sinkevych (Ukraine), Reza Dormishian (Iran):
Competition 1-2 Winner: TORIL, reż./dir. Laurent Teyssier (France)
Za precyzję inscenizacji, doskonałą strukturę scenariusza i umiejętne łączenie gatunków. Za świadome i wyważone posługiwanie się symboliką wzbogacającą filmową opowieść. Za nadzwyczaj dojrzały debiut.
Wyróżnienie / Special Mention : PLAC ZABAW / PLAYGROUND, reż./dir. Bartosz M. Kowalski (Poland)
Wyróżnienie / Special Mention : NIE GAP SIĘ W MÓJ TALERZ / NE GLEDAJ MI U PIJAT / QUIT STARING AT MY PLATE, reż./dir. Hana Jušić (Croatia, Denmark)
--
KONKURS WOLNY DUCH / FREE SPIRIT COMPETITION
Jury: Katia Priwiezencew (Poland), Philip John (UK), Stefan Uhrik (Czech Republic)
Nagroda Wolny Duch / Free Spirit Award: OLBRZYM / JÄTTEN / THE GIANT, reż./dir. Johannes Nyholm (Sweden, Denmark)
Jury wybrało film, który odważnie podchodzi do swojego tematu i w wymowny sposób gra z konwencją, a jednocześnie niesie ze sobą ważne i płynące z głębi serca przesłanie, kryjące się za pozornie nieskomplikowaną historią.
Wyróżnienie / Special Mention: ANOMIA / ANOMIYA / ANOMIE, reż./dir. Vladimir Kozlov (Russia)
Film pokazuje, że niezależne rosyjskie kino, które jest w stanie mówić otwarcie, w sposób bezkompromisowy i radykalny o moralnym rozkładzie, wciąż istnieje.
--
KONKURS DOKUMENTALNY / DOCUMENTARY COMPETITION
Jury: Pietra Brettkelly (New Zealand), Wojciech Kasperski (Poland), Žiga Virc (Slovenia)
Najlepszy Pełnometrażowy Dokument / Best Documentary Feature:
KOMUNIA / COMMUNION, reż./dir. Anna Zamecka (Poland)
Zakochaliśmy się w 14-letniej Oli, którą oglądamy na ekranie, w jej sile i energii, w tym bardzo intymnym filmie, w tragedii i komedii. Jury bije brawo dla Anny Zameckiej, której stanowcze filmowe decyzje odsłaniają wady naszego społeczeństwa.
Wyróżnienie / Special Mention: MAŁO WAŻNY CZŁOWIEK / AN INSIGNIFICANT MAN / AN INSIGNIFICANT MAN, reż./dir. Khushboo Ranka, Vinay Shukla (India)
--
KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH / SHORT FILMS COMPETITION
Jury: Gunhild Enger (Norway), Klara Kochańska (Poland), Yordan Petkov (Bulgaria), Eddy Schwartz (Bulgaria)
Short Grand Prix: PIERWSZY POLAK NA MARSIE / FIRST POLE ON MARS, reż./dir.
Agnieszka Elbanowska (Poland)
Za ryzykowny pomysł formalny na granicy gatunku, którego rezultatem jest ironiczny film, błyskotliwie komentujący Polskę, ale też absurdy współczesnego globalnego świata, w którym bohater w małej wsi w Europie Środkowej pragnie, dosłownie i w przenośni, wystrzelić się w kosmos.
Najlepszy Krótkometrażowy Film Aktorski / Best Live Action Short: BARAŻ / PLAY OFF, reż./dir. Tomasz Gąssowski (Poland)
Za dobrze ugruntowany, przekonujący portret więzi bohaterów opartej na miłości i “grze” w dorastanie.
Najlepsza Krótkometrażowa Animacja / Best Animated Short: ROZMÓWKI O PTASZKACH I PSZCZÓŁKACH / „THE TALK” TRUE STORIES ABOUT THE BIRDS AND THE BEES, reż./dir. Alain Delannoy (Canada)
Nagrodę za najlepszą animację otrzymuje bardzo rozrywkowy film o egzystencjalnej tematyce seksu. Jury jest pod wrażeniem zróżnicowanego stylu zarówno animacji, jak i sposobu opowiadania historii. Film jest mieszanką elementów dokumentu i fikcji. Doskonale narysowany, prezentuje widowni całą gamę dziwnych, strasznych oraz zawstydzających propozycji jak porozmawiać z synem o "ptaszkach i pszczółkach".
Ten film powinien być od teraz obowiązkowo pokazywany w szkołach!
Najlepszy Krótkometrażowy Dokument / Best Documentary Short: LOVE BITE: NIEPOKOJĄCE CZARNO-BIAŁE RYSUNKI LAURIE LIPTON / LOVE BITE: LAURIE LIPTON AND HER DISTURBING BLACK & WHITE DRAWINGS, reż./dir. James Scott (UK)
Dla filmu, który jest subtelnym zaproszeniem widzów do subiektywnego świata, równie skomplikowanego i fascynującego tak samo jak sztuka, którą tworzy bohaterka filmu, oraz za kameralną wędrówkę w głąb ludzkiego umysłu.
Wyróżnienie / Special Mention: FABRYKAT / FABRICATED, reż./dir. Brett Foxwell (USA)
Wyróżnienie wędruje do autora, którego niesamowita wyobraźnia przeniosła nas w zupełnie nierzeczywistą rzeczywistość.
--
FIPRESCI Award
Jury: Marcin Adamczak (Poland), Alberto Castellano (Italy), Jan Schulz-Ojala (Germany) gave the award for best debut from Eastern Europe to the film:
BEZ BOGA / BEZBOG / GODLESS, reż./dir. Ralitza Petrova (Bulgaria)
Fantastyczny debiut opowiada złożoną historię traktującą o egzystencjalnych problemach bez popadania w mentorski ton. Jury doceniło także zaskakujące zakończenie, otwarte na różnorodne interpretacje, co jest kolejną oznaką artystycznej wartości filmu oraz niezwykłą kreację Ireny Ivanovej w pierwszoplanowej roli kobiecej.
Young FIPRESCI Jury (uczestnicy FIPRESCI Warsaw Critics Project /participants of the FIPRESCI Warsaw Critics Project): Flavia Dima (Romania), Alexandra Gabrižová (Slovakia), Paraskevi Karageorgu (Bulgaria, Slovenia), Natalie Movshovych (Ukraine), Zuzana Sotáková (Slovakia) (Nagroda dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej / award for best debut from Eastern Europe):
HRISTO, reż./dir. Grifor Lefterov, Todor Matsanov (Bulgaria)
Za pokazanie biedy i bezdomności w sposób realistyczny i daleki od stereotypu. Za wnikliwie studium niesprawiedliwości społecznej, której najboleśniej doświadczają osoby najbardziej bezbronne. Za obiecujący debiut reżyserski i umiejętność opowiedzenia kompletnej, uniwersalnej historii własnym językiem.
--
JURY EKUMENICZNE
Prof. Mariola Marczak (Poland), Ingrid Ruillat (France), Jan Piotr Michałowski (Poland / France)
SERCE Z KAMIENIA / HJARTASTEINN / HEARTSTONE, reż./dir. Guðmundur Arnar Guðmundsson (Iceland/Denmark)
Za wszechstronne ukazanie trudów dzieciństwa przeżywanego w łączności z surową naturą odległej islandzkiej wioski. Ukazana w przepięknych krajobrazach Islandii historia pozwala obserwować proces konstytuowania się osobowej tożsamości dwóch nastoletnich chłopców, za sprawą rozwijającej się przyjacielskiej więzi. Młodzieńcze osobowości kształtują się w relacjach z rodziną, sąsiadami, kolegami, dziewczynami, chłopakami i.... obmowami „życzliwych”, zaś sytuacja nastolatków jest odzwierciedleniem sposobu funkcjonowania współczesnego społeczeństwa. Wielkim walorem filmu jest fakt, że w subtelny sposób ukazuje ludzką zdolność do odradzania się.
--
NETPAC (nagroda dla najlepszego filmu azjatyckiego / award for the best Asian film)
Jury: Chairman: K. Hariharan (India), Dr. Tilman Baumgaertel (Germany), Marcin Krasnowolski (Poland)
BŁOGOSŁAWIONE KORZYŚCI / INSHALLA ISTAFADET / BLESSED BENEFIT, reż./dir. Mahmoud al Massad (Jordan, Germany, Netherlands, Qatar)
Za przedstawienie ludzi zepchniętych na margines, zatrzymanych za drobne przestępstwa oraz za pokazanie jak zaufanie, spryt i humor są w stanie wydobyć z nich człowieczeństwo, pomimo ponurej rzeczywistości, która ich otacza.
--
Nagroda Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w wysokości 20 000 PLN dla producenta Najlepszego Polskiego Filmu z programu 30. Pokazów Warszawskich została przyznana Leszkowi Bodzakowi i Anecie Hickinbotham za "Ostatnią rodzinę". Pokazy Warszawskie były częścią 12. Targów CentEast, wydarzenia przeznaczonego dla branży filmowej, odbywającego się w trakcie Warszawskiego Festiwalu Filmowego.
--
NAGRODA PUBLICZNOŚCI / AUDIENCE AWARD
Film pełnometrażowy / Feature film:
NAZYWAM SIĘ CUKINIA / MY LIFE AS A COURGETTE, reż./dir. Claude Barras (Szwajcaria, Francja)
Film dokumentalny / Documentary feature:
TANCERZ / DANCER, reż./dir. Steven Cantor (Wielka Brytania)
Film krótkometrażowy / Short film:
POZDROWIENIA Z KROPSDAM / IN KROPSDAM IS IEDEREEN GELUKKIG / GREETINGS FROM KROPSDAM, reż./dir. Joren Molter (Holandia)
Film dla dzieci / Film for children:
LOUIS I NOLAN - WIELKI WYŚCIG Z SEREM / SOLAN OG LUDVIG - HERFRA TIL FLÅKLYPA / LOUIS & LUCA - THE BIG CHEESE RACE, reż./dir. Rasmus A. Sivertsen (Norwegia)
Film krótkometrażow dla dzieci / Short film for children:
PAN TOTI I CZARODZIEJSKA RÓŻDŻKA / MR. TOTI AND THE MAGIC WAND, reż./dir. Grzegorz Handzlik, Jaroslav Baran (Polska)
--