JURY KONKURSU MIĘDZYNARODOWEGO
Liana Ruokyte-Jonsson

Litewska działaczka kulturalna, tłumaczka, aktorka. Obecnie jest prezesem zarządu Vilnius Film Cluster, dyrektor generalną agencji Lithuanian Design Block i dyrektor wykonawczą stowarzyszenia ekologicznego designu EKODA. Studiowała zarządzanie w kulturze na wydziale teatru Litewskiej Akademii Muzycznej. W latach 1995-1997 szkoliła się z aktorstwa i reżyserii teatralnej w Sztokholmie, Rzymie i Berlinie. Pracowała jako aktorka na Litwie i w Szwecji (1986-1998). Przez 13 lat była litewską attaché kulturalną w Szwecji, Danii, Norwegii i Islandii. Przetłumaczyła 11 książek, głównie poezji. Pomiędzy 2012 a 2016 była szefową departamentu promocji filmowej, informacji i dziedzictwa w Lithuanian Film Centre. W latach 2016-2018 obejmowała stanowisko minister kultury. Laureatka wielu nagród, m.in. Królewskiego Orderu Gwiazdy Polarnej przyznawanego przez króla Szwecji Karola XVI Gustawa. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej.
Robert Gliński

Reżyser teatralny i filmowy, scenarzysta i pedagog. Urodził się w 1952 roku w Warszawie. W 1975 roku Ukończył Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, a w 1979 roku Wydział Reżyserski Szkoły Filmowej w Łodzi. Zrealizował wiele filmów dokumentalnych i spektakli teatralnych dla Teatru Telewizji. W 1983 roku nakręcił swój debiutancki film fabularny „Niedzielne igraszki”. Zatrzymany przez cenzurę film trafił do kin po czterech latach i zdobył Złotego Dukata oraz nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Mannheim. Film „Cześć, Tereska” (2001) zdobył Nagrodę Jury i nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Karlowych Warach, Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz sześć Polskich Nagród Filmowych. W latach 2008-2012 był rektorem Szkoły Filmowej w Łodzi. Jego poprzedni film znalazł się w Konkursie Międzynarodowym WFF 2017, a najnowszy film, "Zieja" miał premierę kinową we wrześniu tego roku.
Slávek Horák

Czeski reżyser, scenarzysta i producent, urodzony w 1975 roku w Zlinie. Studiował reżyserię na Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU). W 1985 roku pracował jako drugi asystent reżysera przy filmie „Kola” Jana Svěráka, który zdobył Oscara za najlepszy film zagraniczny w 1996 roku. Później przez 20 lat reżyserował reklamy na całym świecie. W 2015 roku napisał, wyreżyserował i wyprodukował swój debiut: „Home Care”, który reprezentował Czechy na Oscarach w 2016 roku. Film zdobył nagrodę dla najlepszej aktorki na Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, Palm Springs, a także Czeskiego Lwa i wiele innych nagród. W 2020 roku napisał, wyreżyserował i wyprodukował swój drugi film – „Havel”.
Visar Morina

Reżyser filmowy i scenarzysta, urodzony w Kosowie w 1979 roku, mieszkający w Niemczech. Studiował na Akademii Sztuk Mediów w Kolonii. Za odnoszący sukcesy debiut „Babai” (2015) otrzymał liczne nagrody, w tym nagrodę dla najlepszego reżysera oraz nagrodę European Cinema Label na festiwalu w Karlowych Warach, a także nagrodę za najlepszy scenariusz na festiwalu w Monachium. „Exil” (2020) to jego drugi film pełnometrażowy, za który w 2018 roku otrzymał Niemiecką Nagrodę Filmową. „Exil” miał premierę na festiwalu Sundance i był pokazywany na festiwalu w Berlinie 2020.
Peter Rommel

Niemiecki producent filmowy. Po pracy z reżyserem Fridrikiem Thórem Fridrikssonem nad jego nominowaną do Oscara fabułą „Children of Nature”, założył Rommel Film, żeby współprodukować takie międzynarodowe tytuły jak: „Movie Days”, „Sweety Barret” i „Devil’s Island”. „Night Shapes” (reż. Andreas Dresen) było jego pierwszą wewnętrzną produkcją. Później współpracował przy kolejnych odnoszących sukcesy filmach: „Summer in Berlin”, „Cloud 9”, czy „Stopped on Track”. W 2013 roku miała miejsce premiera adaptacji kontrowersyjnej książki Charlotte Roche „Wetlands” na Festiwalu Filmowym w Locarno, film dostał też zaproszenie na Festiwal Filmowy w Sundance. Również w 2013 roku miał premierę film „Alphabet” (reż Erwin Wagenhofer) na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Amsterdamie. W latach 2016-2018 Rommel wyprodukował 3 dokumenty wschodzących talentów z Niemiec. W 2019 miał premierę film „But Beautiful”, jego druga współpraca z Erwinem Wagenhoferem. Obecnie rozwija kilka projektów fabularnych i dokumentalnych. W 2017 roku otrzymał nagrodę za całokształt twórczości na Max Ophüls Festival.
JURY KONKURSU 1-2
Małgorzata Imielska

Reżyser i autorka scenariuszy filmów dokumentalnych, fabularnych, spektakli teatralnych i radiowych. Absolwentka reżyserii filmowej i telewizyjnej na Wydziale Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej filmy były prezentowane na polskich i międzynarodowych festiwalach. W 2018 roku otrzymała nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich na Festiwalu Mediów Człowiek w Zagrożeniu. Jej pełnometrażowy debiut „Wszystko dla mojej matki” (2019) zdobył Nagrodę Publiczności oraz wyróżnienie Jury na WFF 2019. Obecnie pracuje nad scenariuszem swojego drugiego filmu fabularnego „Ta cholernie piękna miłość”.
Dan Chișu

Rumuński aktor, reżyser, producent i pisarz, urodzony w 1955 roku. Jest organizatorem Festiwalu Filmowego DaKINO, najstarszego festiwalu filmowego w Rumunii. Autor licznych telewizyjnych filmów i serii dokumentalnych, w tym programu „Mananc, deci Exist!” (2005), który pokazywany był w telewizji przez cztery lata. Opublikował kilka książek. W 2008 roku wyreżyserował pierwszy pełnometrażowy film fabularny, „WebSiteStory”. Jego poprzedni film „Urodziny” (2017) brał udział w Konkursie Warszawskiego Festiwalu Filmowego w 2017 roku. „5 Minutes Too Late” (2019) to jego najnowszy film pełnometrażowy.
Wiosną tego roku w czasie lockdownu nakręcił pełnometrażowy film fabularny "9 historii o miłości i nienawiści w izolacji", który jest powszechnie dostępny w internecie
Tymur Yashchenko

Urodził się w roku 1985 w Czerkasach w Ukrainie. Absolwent Wydziału Prawa na Państwowym Uniwersytecie Czerkaskim. Zdobywał doświadczenie jako reżyser w szkole artystycznej „Kulturama” w Sztokholmie oraz w Szkole Filmowej w Łodzi, gdzie ukończył Wydział Reżyserii w 2014 roku. Zaraz po studiach zrealizował film krótkometrażowy „Lew” w ramach programu „30 minut” w Studio Munka, który również jest prologiem do pełnometrażowego debiutu fabularnego „U311 Czerkasy” - pierwszego w historii filmu fabularnego o ukraińskiej marynarce wojennej. Film opowiada historię załogi U311 „Czerkasy” - ostatniego okrętu wojennego Ukraińskiej Marynarki na Krymie w 2014 roku. Film miał międzynarodową premierę na WFF 2019. Ukraińska premiera „U311 Cherkasy” („Cherkasy”/„Черкаси”) odbyła się 27 lutego 2020 r. i odbiła się szerokim echem. Tymur mieszka i pracuje w Warszawie oraz w Kijowie. Obecnie pracuje nad dwoma projektami fabularnymi. Jeden to ukraińska biografia - film historyczny, a drugi to współczesna historia o ukraińskich emigrantach w Polsce.
JURY KONKURSU WOLNY DUCH
Eliska Kaplicky Fuchsova

Przewodnicząca Komisji Kultury, Dziedzictwa, Wystaw, Turystyki i Stosunków Międzynarodowych w Pradze. Urodzona w Pradze, w Czechach. Ukończyła Wydział Filmowy i Telewizyjny Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze (FAMU). Dyrektor generalna firmy Simply Cinema, zajmującej się produkcją i sprzedażą filmów. Ma ponad 15 lat doświadczenia pracy w dystrybucji, sprzedaży i produkcji filmowej; 3 lata doświadczenia jako dyrektor sprzedaży w jednej z najważniejszych stacji telewizyjnych - TV Nova; 2 lata doświadczenia jako dyrektor zarządzająca w firmie zajmującej się dystrybucją - Artcam i 3 lata doświadczenia jako dyrektor sprzedaży w firmie zajmującej się licencjami w rejonie Europy Środkowej i Wschodniej (AQS). Jest również niezależną producentką kilku teledysków, reklam telewizyjnych, spotów charytatywnych i filmów dokumentalnych.
Maria Blicharska

Producentka filmowa specjalizująca się w europejskich koprodukcjach, współzałożycielka Donten & Lacroix Films w Warszawie w 2006 roku oraz Blick Productions w Paryżu w 2015. Członkini Europejskiej Akademii Filmowej, Francusko-Niemieckiej Akademii Filmowej, ACE PRODUCERS, EAVE, EURODOC, SPI France, Polskiej Gildii Producentów, KIPA oraz Producer on the Move Cannes 2017.
Vlada Senkova

Reżyserka i scenarzystka, urodzona w 1986 roku na Białorusi. Ukończyła lingwistykę komputerową na Białoruskim Uniwersytecie Państwowym w 2010 roku oraz reżyserię i scenopisarstwo w Szkole Filmowej w Mińsku w 2013 roku. W 2015 roku zrealizowała swój debiut: „Граф в апельсинах” (2015), który był pokazywany na festiwalu w Moskwie, otrzymał nagrodę na festiwalu w Cottbus oraz dyplom za „Odważne i Nowatorskie Spojrzenie” na festiwalu „Listapad” w Mińsku. „II” (2019), jej drugi film pełnometrażowy, miał premierę na WFF 2019 w Konkursie Wolny Duch, gdzie otrzymał wyróżnienie Jury.
JURY KONKURSU FILMÓW DOKUMENTALNYCH
Jan Kidawa-Błoński

Reżyser, scenarzysta i producent. Studiował architekturę na Politechnice Śląskiej. Ukończył Wydział Reżyserii w Łódzkiej Szkole Filmowej. Członek zespołów filmowych “Silesia”, “Oko” i “Zodiak”. Od 1991 r. prezes i współwłaściciel Gambit Production. W latach 1990-1994 Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Od 1990 do 2001 r. członek Komitetu Kinematografii. W latach 1997-2001 członek Zarządu Stowarzyszenia Niezależnych Producentów Filmowych i Telewizyjnych. Od 2003 do 2005 r. członek, a w r. 2005 Przewodniczący Rady Nadzorczej Polskiego Radia S.A.
Wybrana filmografia:
1993 PAMIĘTNIK ZNALEZIONY W GARBIE - "Złoty Jaguar" w Cancun, Berlinale, Montreal
2004 SKAZANY NA BLUESA - „Złoty klakier” oraz „Złote Lwy” za kostiumy i za debiut aktorski Gdynia
2010 RÓŻYCZKA - „Złote Lwy” Gdynia, „Srebrny św. Jerzy“ Moskwa, Polska Nagroda Filmowa, ORZEŁ za najlepszą rolę męską; CAMERIMAGE – najlepszy film polski; SAN FRANCISCO – najlepszy film najlepsza reżyseria
2013 W UKRYCIU (WFF 2013)
2017 GWIAZDY
Martichka Bozhilova

Producentka z bułgarskiej firmy AGITPROP. Wyprodukowane przez nią wybitne filmy autorskie były prezentowane i nagradzane na festiwalach takich jak Cannes, Berlinale, IDFA, Toronto, Sundance, Tribeca, Busan i wielu innych, oraz wyświetlane na całym świecie. Są wśród nich Touch Me Not (Złoty Niedźwiedź, Berlinale, 2018), Palace for the People (Dok Leipzig, nagroda Dok Buster) — film oraz czteroczęściowy serial dokumentalny zrealizowany dla ARTE, wyświetlany przez BBC, ARTE, MDR, NHK, SVT, itd.; Exemplary Behaviour (Dok Leipzig, Golden Dove 2019), Georgi and the Butterflies (Silver Wolf, IDFA), The Mosquito Problem and other stories (Cannes), Corridor #8 (Berlinale), Omellette (Sundance), The Boy Who Was a King (Toronto), Dad Made Dirty Movies (sprzedany do ponad trzydziestu krajów). Producentka wybitnych seriali dokumentalnych dla National Geographic i HBO. Producentka serialu Father’s Day dla Telewizji Bułgarskiej. Producentka filmu The Cars We Drove into Capitalism (premiera 2021).
Była jurorką na licznych prestiżowych festiwalach filmowych. Prowadziła wiele warsztatów, poświęconych filmom dokumentalnym. Jest mentorem European Women's Audiovisual (EWA) Network. Komisarz Re-Act Co-Development oraz The Malik Bendjelloul Memorial Foundation’s Fund. Szefowa Balkan Documentary Center, instytucji związanej z dwiema ważnymi inicjatywami szkoleniowymi – BDC Discoveries oraz Docu Rough Cut Boutique, organizowanych wspólnie z festiwalem w Sarajewie.
Masha Kondakova

Aktorka i reżyserka, urodzona i wychowana na Ukrainie. Obecnie mieszka w Paryżu. Studiowała aktorstwo i reżyserię na Kijowskim Narodowym Uniwersytecie Teatru, Kina i Telewizji im. Iwana Karpenki-Karego oraz na Sorbonie we Francji. „Lystopad” (2014), jej pierwszy film krótkometrażowy, był pokazywany na ponad 70 festiwalach filmowych, w tym Locarno i Clermont-Ferrand. Film zdobył 14 nagród i został zakupiony przez Canal+. Jest członkinią Europejskiej Akademii Filmowej i Ukraińskiej Akademii Filmowej. Ostatnio ukończyła dokument „Women in War”, który miał premierę na Docudays UA. Jako aktorka występuje regularnie we francuskiej telewizji (seriale: „Les Rivières pourpres” oraz „Un si grand soleil”).
JURY KONKURSU FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH
Alexei Medvedev

Dyrektor programowy, krytyk filmowy, urodzony w 1969 roku w Moskwie. Studiował film na Wszechrosyjskim Państwowym Uniwersytecie Kinematografii im. S.A. Gierasimowa. W latach 90. rozpoczął karierę dziennikarza, krytyka filmowego i tłumacza. Od 2000 do 2006 roku był członkiem komisji selekcyjnej Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Moskwie. Pracował jako programer na wielu festiwalach filmowych, m.in.: Cannes (fokus na Rosję, sekcja Les cinéma du Monde), 2morrow (Moskwa, 2007-2009), Zerkalo (Ivanovo, 2011), 2-in-1 IFF of Contemporary Cinema (Moskwa, 2009-2012), Doha IFF Ajyal (2018). Od 2012 roku jest jednym z organizatorów festiwalu Sakhalin „On the Edge”. Jest również kuratorem na festiwalach: Yakutsk IFF, Arkhangelsk IFF Arctic Open oraz Kaliningrad IFF „On the Edge. West”. Dyrektor programowy najstarszego rosyjskiego festiwalu filmów dokumentalnych „Message to Man” w Petersburgu.
Ygor Gama

Reżyser filmowy i artysta nowych mediów, urodzony w Recife w Brazylii w 1988 roku. Ukończył Uniwersytet Buenos Aires w Argentynie. Po zrealizowaniu nagradzanych filmów krótkometrażowych, jak choćby filmu „Leaving” z 2012 roku, wyreżyserował “#YA” będący połączeniem filmu i sztuki miejskiej na temat obywatelskiego nieposłuszeństwa w różnych rejonach świata. Film był nominowany do Kryształowego Niedźwiedzia na Berlinale i otrzymał międzynarodowe wyróżnienia. Gama zgłębiał technologie XR jako rezydent IDFA DocLab w Holandii. Pracował jako artysta wideo dla Maqamat Dance Theatre i Omara Rajeha w Libanie, jednego z wiodących twórców tańca współczesnego w świecie arabskim. Jest członkiem komisji selekcyjnej dla sekcji Generation na Berlinale. Mieszka i pracuje w Berlinie.
James Scott

James Scott jest montażystą, a czasami bywa reżyserem. Mieszka w Brighton w Wielkiej Brytanii, a pochodzi z kanadyjskich prerii prowincji Saskatchewan. Tworzy filmy od 14 roku życia. Zdobywca Specjalnej Nagrody Jury festiwalu Sundance i Canadian Screen Award za montaż filmu Jerry'ego Rothwella „How To Change The World” (BFI / Netflix). Jego pełnometrażowe filmy dokumentalne to między innymi: „The Man Whose Mind Exploded” Toby'ego Amiesa (Netflix), „The Great Hip Hoax” Jeanie Finlay (BBC Storyville), „Sour Grapes” Jerry'ego Rothwella (Netflix), „The Penalty, Dunstan Bruce's This Band” Willa Francome'a i Marka Pizzeya So Gorgeous ”, „The Search For Weng Weng” Andrew Leavolda i „My Beautiful Broken Brain” Sophie Robinson (Netflix). Zdobywca nagrody IDFA DOCU. Jego film „Love Bite: Laurie Lipton and Her Disturbing Black & White Drawings” otrzymał nagrodę dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego na WFF 2016. Jego najnowszy film, czyli „After a Revolution” w reżyserii Giovanniego Buccomino, będzie miał premierę w 2021 roku.
JURY EKUMENICZNE
Jes Nyten

Emerytowany pastor protestancki. Teolog z Uniwersytetu w Kopenhadze. Przez kilka lat asystent na wydziale teologii, gdzie wykładał filozofię i dogmatykę. Od 30 lat pastor w diecezji w Roskilde. Przez ten czas uczył filozofii i pedagogiki w seminarium teologicznym. Napisał kilka książek teologicznych. Od lat młodości pisał i wykładał o filmie i teologii. Recenzent w kilku magazynach filmowych, pracuje również dla Duńskiego Instytutu Filmowego - z ukierunkowaniem na Dreyera i Bergmana. Przez wiele lat był członkiem zarządu Interfilm, obecnie jest członkiem prezydium.
Oleg Tochynskiy

Ksiądz prawosławny, mieszka w Łucku. Ukończył seminarium Volyn Theological Seminary oraz Kijowską Akademię Duchowną. Studiował również na Dante Alighieri Language University w Reggio Calabria we Włoszech. Był współproducentem festiwalu filmowego Volyn Diocese Film Festival. W zeszłym roku pracował nad stworzeniem platformy edukacyjnej w parafii, gdzie obecnie mieszka.
Joanna Kazimiera Wawrzynów

Teolog, pedagog ze specjalizacją w komunikacji i estetyce. Wykładowczyni uniwersytecka w instytucie filozofii chrześcijańskiej i nauk społecznych na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Wykłada również na uniwersytetach w Poznaniu, Krakowie i Wrocławiu. Stypendystka Uniwersytetu w Graz (teologia kultury, estetyka filmu) i w Innsbrucku (teologia, pedagogika). Pełniła funkcję dyrektor poznańskiego liceum w latach 1996-2002, dyrektor studiów podyplomowych z dziennikarstwa (2010-2018). Współzałożycielka polskiego interdyscyplinarnego projektu „Wiara-Kultura-Kino”.
JURY NETPAC
Nada Azhari Gillon

Syryjsko-francuska krytyczka specjalizująca się głównie we francuskim, arabskim i azjatyckim (Iran, Indie) kinie. Współpracuje regularnie z prestiżowymi arabskimi magazynami i czasopismami, takimi jak: Al-Hayat Newspaper (2000-2018), Al Jazeera Documentary (od 2011), Al-Araby Al-Jadeed (od 2018) oraz Arab Cinema Magazine. Autorka publikacji o współczesnym kinie irańskim („Al Cinema al-irâniyya al-râhina”). Członkini FIPRESCI, NETPAC, UJC, Académie des Lumières we Francji.
Edvinas Pukšta, Litwa

Edwinas jest selekcjonerem festiwalowym, poszukiwaczem filmów, ekspertem od filmów, członkiem Europejskiej Akademii Filmowej, festiwalowym podróżnikiem i reporterem.
Od roku 2018 jest członkiem komitetu selekcyjnego Europejskich Nagród Filmowych. Był członkiem jury w Cannes, Berlinie, Busan i na wielu innych festiwalach.
Od roku 2001 Edwinas regularnie bywa na międzynarodowych festiwalach filmowych w Europie, Azji, Afryce i obu Amerykach. W roku 2019 odwiedził 21 festiwali i obejrzał 887 filmów pełnometrażowych. W tym roku Edwinas ma już obejrzane 972 filmy, co jest pozytywnym efektem ubocznym pandemii i braku wyjazdów. Pobił wszystkie swoje rekordy i oczekuje, że tysięczny film obejrzy na WFF.
Janusz Wróblewski

Krytyk i publicysta tygodnika „Polityka”. Autor książek o tematyce filmowej. Ostatnio wydał „Reżyserów” – zbiór esejów i wywiadów o kinie autorskim. Przez wiele lat pełnił funkcję rzecznika prasowego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Członek jury FIPRESCI m.in. na festiwalach w Cannes, Wenecji, Toronto. W 2005 r. odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.