16. Warszawski Festiwal Filmowy - 2000
5-16.10.2000
liczba widzów: 53.000
kina: Bajka, Capitol, Relax, Skarpa
Zwycięzca Plebiscytu Publiczności: SAMOTARI / LONERS / SAMOTNI, reż. David Ondricek, Czechy
Dodajemy do nazwy przymiotnik "międzynarodowy".
Na kilka miesięcy przed rozpoczęciem Festiwalu wycofuje się bez podania jasnej przyczyny dotychczasowy główny sponsor. Dramat trwa krótko - prawie natychmiast podpisujemy umowę z nowym głównym sponsorem, firmą Bols Sports & Travel. Do grona sponsorów dołącza rozpoczynająca działalność na terenie Polski telewizja muzyczna MTV.
Europejska Akademia Filmowa obejmuje patronat nad sekcją "Europa, Europa". Przewodniczący Akademii Nik Powell odwiedza Festiwal i Warszawę, gdzie być może za kilka lat odbędzie się wręczenie Europejskich Nagród Filmowych.
Na otwarcie LATO, ALBO 27 STRACONYCH POCAŁUNKÓW Nany Djordjadze, w obecności reżyserki.
Otar Iosseliani przyjeżdża na swoją retrospektywę.
Wśród gości Volker Schloendorff, Baltasar Kormakur ("101 REYKJAVIK"), Vinko Bresan ("Marsal"), Evgeny Tsymbal ("Obyknawiennyj bolszewizm"), Roman Kaczanow ("DMB").
Grzegorz Lipiec prezentuje ŻE ŻYCIE MA SENS, najtańszy film fabularny w historii Festiwalu, wyprodukowany za cztery tysiące złotych.
Fantastyczne przyjęcie SAMOTNYCH Davida Ondricka. Pierwsza owacja jeszcze w trakcie pokazu, kiedy reżyser oraz aktor Jiri Machacek wracają na salę. Machacek pojawi się kilka miesięcy po Festiwalu na ekranach telewizorów na całym świecie - zostanie "frontmanem" rewolucji w Pradze.
Po raz pierwszy organizujemy Pokazy Warszawskie (13-15. października), na których selekcjonerzy festiwali z Cannes, Berlina, Moskwy, Wenecji, Rotterdamu i innych oglądają wybrane polskie filmy z angielskimi napisami, w tym CZEŚĆ, TERESKA Roberta Glińskiego, DALEKO OD OKNA Jana Jakuba Kolskiego i SZCZĘŚLIWEGO CZŁOWIEKA Małgorzaty Szumowskiej. Na sekretnym pokazie WEISERA Marczewskiego ogląda selekcjoner z Berlina, co owocuje zaproszeniem do konkursu na Berlinale 2001.
Na zakończenie SZCZĘŚLIWY CZŁOWIEK Małgorzaty Szumowskiej. Początek międzynarodowej kariery młodej reżyserki i jej filmu - wkrótce potem nagroda na festiwalu w Salonikach, a potem Rotterdam, Göteborg, San Francisco, Karlowe Wary, Jerozolima, Londyn...